Provincie Antwerpen lanceert toeristisch offensief voor Antwerpse Kempen

Fietsinrijpunten, ruitertoerisme, ontsluiting diamanterfgoed, gastvrij onthaal en watervakantieregio Kempense Meren grootste blikvangers

Dit weekend gaat het toeristische seizoen in de Antwerpse Kempen feestelijk van start met een sectormoment in Hoogstraten op zaterdag en een reeks publieksevenementen in de hele regio op zondag. Toerisme Provincie Antwerpen belooft bovendien een “toeristisch offensief” voor de Kempen. Enkele nieuwe medewerkers en een ambitieus programma moeten de komende jaren resulteren in opvallende projecten, producten en campagnes.

Van fietsinrijpunten tot ruiterregio

Goed nieuws voor fietsers, ruiters en fans van waterpret. Het fietsroutenetwerk is helemaal klaar maar er komt nog een kers op de taart: een tiental goed uitgeruste inrijpunten. Ze vormen de aangewezen vertrekplaatsen voor toeristen die de Kempen met de fiets willen verkennen. Ook het ruiteren in de regio krijgt een nieuwe impuls: via nieuwe routes, een betere infrastructuur en aangepast logies moeten de Antwerpse Kempen uitgroeien tot dé ruiterregio. En door een opwaardering van de bestaande watergebonden recreatie zullen de Kempense Meren (regio Mol) binnenkort nog meer aantrekkingskracht uitoefenen als watervakantieregio.

Voor gedeputeerde voor toerisme Inga Verhaert is ook het toeristisch onthaal cruciaal: “Dat de Kempen het land van buitenpretjes zijn, moet duidelijk worden van zodra je een toeristisch kantoor binnenstapt. Ook buiten het infokantoor is regiobeleving belangrijk. Daarom plannen we welkomstborden langs het fietsroutenetwerk. Het is belangrijk dat we onze bezoekers meteen in vakantiestemming brengen.”

600.000 euro voor toeristische promotie

De lancering van nieuwe producten vraagt uiteraard om een uitgekiende communicatie en bijgevolg een flink budget. Dat beseft ook de nieuwe regiomanager Bie De Busser: “In de periode 2011-2013 trekt Toerisme Provincie Antwerpen 600.000 euro uit voor de toeristische promotie van de Kempen. We richten ons voornamelijk tot actieve 50-plussers en gezinnen met jonge kinderen. Via innovatieve campagnes willen we hen verleiden tot een dagtrip of meerdaagse vakantie. Online communicatie en sociale media zullen daarbij steeds belangrijker worden.”

Nieuwe ploeg

Voor de realisatie van die plannen kan Bie De Busser rekenen op enkele nieuwe medewerkers. Productontwikkelaar Miet Defillet zal de banden met de privésector aanhalen, wat moet leiden tot vernieuwende verblijfsarrangementen. Via subsidies van Toerisme Vlaanderen kan ook een tweede productontwikkelaar aan de slag. Guy Dierckx wil onder meer van het Kempense diamanterfgoed – met voorop het Diamantmuseum in Grobbendonk en Slijperij Lieckens in Nijlen – een publiekstrekker maken.

Inga Verhaert: “Professionele medewerkers, een fikse financiële injectie en een vlotte samenwerking met privésector en overheid zullen van de Antwerpse Kempen een toeristische topregio in Vlaanderen maken.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: