Logiessector in Provincie Antwerpen heeft economische crisis verteerd

Goed nieuws voor de logiessector in de provincie Antwerpen: tijdens de eerste helft van het jaar steeg het aantal aankomsten en overnachtingen met ruim 6%. En dat is beter dan het Vlaamse gemiddelde. Bovendien zakken Nederlanders en Duitsers opnieuw in grote getale af naar onze regio. Toerisme Provincie Antwerpen (TPA) is dan ook voorzichtig optimistisch. “We moeten de sector blijven stimuleren”, klinkt het.

Meer Duitsers en Nederlanders

Zopas raakten de cijfers bekend voor de eerste 6 maanden van 2010 van de logies in Vlaanderen voor. Het aantal aankomsten in de provincie Antwerpen steeg met 6,9% ten opzichte van 2009, het aantal overnachtingen met 6,1%. Die cijfers liggen een stuk hoger dan het Vlaamse gemiddelde (respectievelijk 5,5% en 4,8%) en de provincies West-Vlaanderen (4,5% en 2,9%) en Limburg (2,9% en 4,3%). Positief is ook dat de groep Nederlanders en Duitsers, traditioneel de trouwste bezoekers aan onze provincie, flink stijgt met 8% en 14%. Ook de eerste – voorlopige – cijfers van de zomer van 2010 ogen veelbelovend. De bezettingsgraad van de hotels ligt gemiddeld 4% hoger dan in juli en augustus 2009

Een sluitende verklaring vinden voor die positieve tendens is niet eenvoudig, aldus gedeputeerde voor toerisme Inga Verhaert: “De cijfers voor de Antwerpse Kempen, Antwerpen en Mechelen variëren sterk. Ramingen voor de Kempen wijzen uit dat de groei ruim 7% bedraagt. Daar heeft de promotiecampagne van Sunparks Kempense Meren de cijfers van de vakantieparken ongetwijfeld opgekrikt. In de steden Antwerpen en Mechelen speelde het opnieuw aantrekken van de economie een cruciale rol.”

Geen hoerastemming

Toch vindt TPA een hoerastemming voorbarig. Het grote aandeel van het zakelijke marktsegment maakt de provincie erg conjunctuurgevoelig. De economische crisis sloeg dan ook feller toe in de provincie Antwerpen dan elders.

Gedeputeerde Inga Verhaert: “De sterke stijging in de eerste jaarhelft van 2010 moet dan ook deels geïnterpreteerd worden als het herwinnen van dat verloren gegane marktaandeel. Dat betekent dat we onze inspanningen onverminderd moeten voortzetten. Enerzijds door middel van uitgekiende promotieacties. Anderzijds blijft onze logiesconsulent de sector intensief informeren en coachen. Zo start binnenkort een nieuwe reeks van de fel gesmaakte infoavonden voor uitbaters van kleinschalige logies. Laat ons hopen dat de crisis nu definitief achter ons ligt. Dat, in combinatie met het dynamisme van onze logiessector en de inspanningen van TPA, biedt de sector ook op lange termijn mooie perspectieven.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: