Europese primeur: provincie Antwerpen plaatst drinkwaterfonteinen langs fietsknooppuntennetwerk

waterVan fietsen krijg je dorst. Tijdens je trip en zeker na afloop kan een trappist of Duvel zalig smaken. Maar tussendoor doet ook een fris watertje wonderen. Daarom plaatst de provincie Antwerpen binnenkort drinkwaterfonteintjes langs het populaire knooppuntennetwerk.

Het knooppuntennetwerk in de provincie Antwerpen – goed voor 2.750 km fietsplezier en 3,6 miljoen fietstochten per jaar – is al enkele jaren afgerond. Toch blijft de provincie innoveren en investeren in het comfort van de recreant. Zo plaatste Toerisme Provincie Antwerpen  vroeger al honderden overzichtsborden, rustbanken en picknicktafels langs de trajecten in de Antwerpse Kempen en Scheldeland. De deputatie keurde vorig week het plan goed om nu ook 20 drinkwaterfonteinen langs het provinciale fietsroutenetwerk en in provinciale domeinen te plaatsen.

Pidpa, de provinciale en intercommunale drinkwatermaatschappij van de provincie Antwerpen, fungeert als partner in dit project. Het initiatief kadert perfect in haar campagne ‘DrinkWater’, die leidingwater promoot als een perfecte frisdrank. De uitvoering start in 2010. Pidpa zal de fonteinen plaatsen en nadien ook onderhouden.

We gaan nu op zoek naar de 20 meest aangewezen locaties. We denken daarbij denkt in de eerste plaats aan populaire trajecten, aantrekkelijke stopplaatsen en interessante knooppunten, waar liefst ook wandelroutes voorbijkomen. Er is slechts één technische voorwaarde: de punten mogen maximum 15 meter van het waterdistributienetwerk liggen. De lokale horeca hoeft zich intussen geen zorgen te maken. Complementariteit is het sleutelwoord. De voorbije jaren heeft TPA een netwerk van fietsvriendelijke horeca uitgebouwd. Momenteel hebben bijna 200 horecazaken zo’n fietsvriendelijk label. Ik maak mij zelfs sterk dat van alle fietsknooppuntennetwerken die van ons het best voorzien zijn van horeca-stops.  Toch zijn er nog langere trajecten waar de fietser nauwelijks cafés of tavernes passeert. Dit nieuwe initiatief verhoogt de aantrekkingskracht van ons knooppuntennetwerk en daar wordt ook de horeca ongetwijfeld beter van.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: