Waarom reizigers in de Noorderkempen de trein missen

De aanleg van de HSL ten Noorden van Antwerpen kostte zo’n 750 miljoen Euro. En ze kwam er niet vanzelf. Er waren politici en belangengroepen die de komst van de HSL met hand en tand bestreden. Toen ze dan toch het onderspit delfden, eisten ze flankerende maatregelen voor de regio. En nu ligt de HSL er. Na veel en luid protest. Maar treinen rijden er nog altijd niet. Er waren nochtans afspraken gemaakt met NMBS, overheid, met de Nederlanders ook. Over hoe en wanneer er treinen zouden rijden en waar ze zouden stoppen. Wat ze eerst een duur en dom project noemden, kreeg dan gaandeweg blijkbaar toch veel potentieel. Of hoe je van een min een plus kan maken.

Stappen die het potentieel van het station Noorderkempen in de verf zetten, zijn er intussen genoeg. De Lijn maakte al verbindingen tussen Oost en West, met Brecht als knooppunt. Scholen in de regio doen er nu hun profijt mee. Op vraag van drie gemeentebesturen wil de provincie Antwerpen geld uit het Fietsfonds besteden aan een fietspad langs de HSL. In Brecht zelf weet men welke verwachtingen het station creëert. De bevolking nam, in afwachting van de nieuwe treinverbinding, zo sterk toe dat er een extra gemeenteraadslid kon verkozen worden. Ook de omgeving van het station belooft: ticketverkoop, krantewinkel, etc  lijkt aangewezen. Al deze maatregelen zijn duur bevochten.

Waarom wil het dan nog altijd niet lukken met de treinen in Noord? Oude communautaire strijd binnen de NMBS geeft deels een verklaring. Tegenover elke Vlaamse investering moet een Waalse staan. Ook dat is zo gemeenzaam geweten. De opdeling van de NMBS zelf zorgt voor mank lopende communicatie die al dan niet opzettelijk in stand wordt gehouden. Maar het moet ook gezegd: er is geen politieke sturing. De minister kijkt aan tegen de standstill in Brecht en laat optekenen dat het wel “een slechte soap” lijkt. Pardon? Het is een grof schandaal. En wat vooral steekt, is dat de minister de afstandsbediening niet in handen neemt om een ander programma op te zetten. De mantra dat het allemaal de schuld is van de EU, is irrelevant. Een bediening van het station met gewoon treinmateriaal is perfect mogelijk. Dat zei de provincie Antwerpen negen maanden geleden al. Steun was en is er over provincie- en partijgrenzen heen. Toch zou de minister er pas nu naar handelen. Waarom? Omdat de boodschapper van de verkeerde – want federaal in oppositie- partij was? Jezus.

Er is meer. Lijn 12 (Roosendaal-Essen-Antwerpen) kreunt al jaren onder overbezetting. Lijn 11 (richting Vlissingen) zou goederenvervoer van Lijn 12 kunnen halen. Maar die Lijn 11 ligt er nog niet helemaal. In 2004 vond Vandelanotte het een goed idee om de ontbrekende km spoor tegen 2009 te realiseren. Vorige week nog bepleitte de Zeelandse deputatie hetzelfde bij een ontmoeting met het Antwerps provinciebestuur. Maar Minister Vervotte houdt de boot af wegens “geen problemen op Lijn 12”. Marc Descheemaecker van de NMBS daarentegen zegt problemen op Lijn 12 te gaan oplossen met dubbeldekstreinen. Is er voor de mensen in Brussel nu wél of geen probleem met Lijn 12? Je krijgt alleszins de indruk dat er niemand aan het stuur van onze treinen zit.

Het Noorden mist dus de trein door besluiteloosheid en stuurloosheid in Brussel. Dat de minister dus beslist om Brecht te bedienen. Beslist om Lijn 11 te vervolledigen. Beslist om een van de drukste sporen van dit land (Lijn 12) de capaciteit te geven die de bevolking er verdient. Beslist, kortom, om te beslissen.

3 Reacties to “Waarom reizigers in de Noorderkempen de trein missen”

  1. Joris VdS juni 7, 2013 bij 1:12 pm #

    Van wanneer dateert dit bericht? Ik zie nergens een datum …

    Like

    • Inga Verhaert juni 12, 2013 bij 8:49 pm #

      Mijn blog is een keertje overhoop gehaald door een panne. Ik kan het niet precies achterhalen maar ik denk dat dit stuk van ergens in 2008 dateert. Blijft wel actueel, nietwaar? Daarom zo recent als vorige week nog overleg gehad met NMBS in het kader van de mobiliteitsacties van de provincie Antwerpen in de regio. Blijft taaie materie.

      Like

  2. Joris VdS juni 12, 2013 bij 11:14 pm #

    Inderdaad… Erbestaat intussen een facebook-actiegroep. We doen wat we kunnen, maar steun van hogerhand blijft welkom :). https://www.facebook.com/pages/Niet-sollen-met-Brecht-de-trein-is-ons-recht/210454605656407

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: