Studiekeuzeproject van provincie bezoekt Wilgenduin

Begin februari bezocht de Techno Trailer de basisschool voor buitengewoon onderwijs Wilgenduin. Gedeputeerde Inga Verhaert, bezieler van het project, ging er een kijkje nemen en zag dat het goed was.

Met de Techno Trailer wil de Provincie Antwerpen technisch begaafde kinderen uit het basisonderwijs stimuleren om voor technisch of beroepsonderwijs te kiezen. Gedeputeerde voor onderwijs Inga Verhaert (sp.a) uit Kalmthout ontwikkelde het project in samenwerking met bedrijven en de nijverheidssector. Met de Techno Trailer wil ze basisscholen een totaalpakket bieden waarmee ze extra aandacht aan techniek en technische vaardigheden kunnen geven.

Spots: Wat is dat nu eigenlijk, die Techno Trailer?

Inga: Het is een splinternieuwe vrachtwagen vol interactive opstellingen waarin de basisprincipes van technologie en chemie aan bod komen. We rijden er mee naar lagere scholen en zorgen er voor een echt  technologiefeest. Jongens en meisjes leren er hun technische vaardigheden ontdekken.

Spots: Je bent een kijkje gaan nemen tijdens het bezoek aan Wilgenduin. Was het de moeite?

Inga: Absoluut. De leerlingen mochten allerlei proeven doen in de trailer. Zo maakten ze hun eigen haargel, ontwierpen ze een eigen krantje en programmeerden ze een robot. Terwijl er een groep in de trailer bezig was, was een andere groep in de klas aan het werken met verschillende technologiekoffers.

Spots: Dat klinkt leuk, maar blijft er ook iets van hangen bij de leerlingen?

Inga: Daar ben ik van overtuigd. De leerlingen waren erg trots op wat ze zelf maakten. Voor velen was het de eerste keer dat ze dit soort dingen deden. Velen waren verrast over hoe technologie-knap ze wel zijn. De ouders van de leerlingen werden ook uitgenodigd om een kijkje te nemen in de Trailer.

Spots: Is het echt nodig dat meer kinderen kiezen voor technisch en beroeps onderwijs? Wat is er mis met  ASO?

Inga: Er is uiteraard niks mis met het ASO. Het probleem is dat té veel jongeren kiezen voor ASO terwijl ze beter op hun plaats zouden zijn in het technisch of beroepsonderwijs. In de studiekeuze spreken we van een “watervaleffect”. Nogal wat mensen denken dat je best “hoog” begint en voor ASO kiest om eventueel  alsnog “af te dalen” naar technisch of beroepsonderwijs. Technisch onderwijs is dus vaak een tweede keuze. Maar jongeren die vaardig zijn, die wiskundig inzicht hebben en graag praktische problemen oplossen, kiezen eigenlijk beter meteen voor een technische richting. Dat willen we hen duidelijk maken met de Techno Trailer.

Spots: En kan je ook snel werk vinden als je voor technisch onderwijs kiest?

Inga: Zeer zeker. De Antwerpse arbeidsmarkt schreeuwt om technisch geschoolden. De lijst van zogenaamde knelpuntberoepen is ondanks de crisis nauwelijks korter geworden en het gaat nog altijd vooral over beroepen waar je een stevige dosis technische kennis voor nodig hebt. En ook heel belangrijk: je kan volop verder studeren in het hoger onderwijs als je eerst voor een middelbare technische opleiding kiest. Weinig mensen weten dat vandaag al 2 op 3 leerlingen uit het technisch onderwijs ook verder studeren.

Spots: Er bestaan blijkbaar nog heel wat vooroordelen over technisch en beroepsonderwijs? Inga: Da’s zeker zo. In het Techno Trailer krantje weerleggen we de meest voorkomende vooroordelen. Dat chemie en techniek niks voor meisjes is. Dat een ASO richting meer kans op werk biedt. Dat je minder zou verdienen als je voor technisch onderwijs kiest. Dat een technisch beroep per definitie vuile handenarbeid zou zijn. Allemaal vooroordelen dus, die een keuze voor technisch onderwijs in de weg staan en die we graag de wereld uit helpen.

Spots: Wilgenduin is een school voor buitengewoon onderwijs. Is het wel relevant dat de Techno Trailer ook het buitengewoon onderwijs aandoet? Inga: Zeker en vast. Leerlingen uit het buitengwoon onderwijs staan voor net dezelfde studiekeuzeproblematiek als andere leerlingen. De grote meerderheid van kinderen uit Wilgenduin stroomt trouwens door naar het gewone onderwijs.

Spots: Kan onderwijs de uitdagingen van de arbeidsmarkt wel aan?

Inga: Jawel, maar het gaat niet vanzelf. Scholen moeten, zeker voor technische en beroepsopleidingen,  goed uitgerust zijn met moderne apparatuur, liefst in deftige gebouwen. En daarvoor moet je blijven investeren. Het is dus goed dat scholen samenwerken en afspreken wie welke opleidingen aanbiedt. Zo voorkom je dat dure aankopen dubbel gebeuren. En kan je de gewonnen middelen beter inzetten op toekomstgerichte opleidingen en begeleiding van leerlingen naar de arbeidsmarkt.

Spots: Klinkt logisch. Loopt die samenwerking al?

Inga: Het provinciaal onderwijs (met o.a. PITO Stabroek en PIVA) en het Gemeenschapsonderwijs tekenden spontaan al zo’n samenwerkingsovereenkomst. We doen dat om de leerling centraal te stellen. Concreet zullen we bvb  samenwerken rond leerlingenvervoer. Zo gaan we zuinig om met belastinggeld en kunnen we extra aandacht geven aan leerlingen die het hard nodig hebben. Ook de kostprijs van het schoolgaan houden we zo voor ouders binnen de perken.

Spots: Bedankt en succes met de onderwijsplannen!

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.